jobb.

Jag har tänkt lite på det här med jobb. Vi är mitt i en ekonomisk kris och fler och fler blir av med sitt jobb. Alla har vi känt av det på ett eller annat sätt att lågkonjukturen(säkert felstavat) är här.
Jag såg på ett program igår som handla just om det. Jobb. Kvällsöppet med Ekdal det handlade om hur jobbsituationen det ut för oss 80 talister.
Det fins ju dom puckorna som tycker att det är vårat fel att vi inte har nå jobb. För att vi på nått sätt skulle va lata och sönder lallade av våra föräldrar. Vilket jag tycker är helt åtskogen fel. Vi 80 talister är inte latare än någon annan generation före oss. Vi 80 talister är värkligen inte sönder lallade heller vi har växt upp i ett hårt samhälle och har därför bildat ett tjock skin på näsan. Men vi har också fått lära oss att ha drömmar. Drömmar om vad man vill jobba med och hur man vill att ens framtid ska se ut. Vi har också fått lära oss att vi ska ha jobb där vi trivs och känner att vi kan utveklas som människor. Och vist det kanske har gjort oss kräsna. 

 Dom har ju inte tänk på det att alla jobb som fins ute nu måste man ha arberslivserfarenhet på. Vilket kanske kan va lite svårt att ha om man just har tagit studenten.
 Ledarna och cheferna på stora företag kanske måste ta och tänka om lite med tanke på att väldigt många går i pension dom närmaste åren. Och dom platserna måste fyllas.
Politikerna kanske ska sluta att skylla på oss så kallade "lata" 80 talister och istället komma på en lösing på problemet.

Jag har själv tänkt på min jobb situation och jag har bestämmt mig för att jag ska sluta nu efter sommaren. Ja det kanske inte är det smartaste draget med tanke på lågkonjukturen. Men jag trivs inte. Jag vantrivs däremot och känner ångest när jag sitter där så därför kommer jag att sluta efter sommaren. Jag vill inte vakna upp varje morgon och känna ångest över att gå till jobbet. Jag vill känna att jag gör nått med mitt liv. Jag vill kunna sitta i min gungstol när jag är gammal och tänka på alt kul jag har gjort att jag värkligen har levt fult ut. För det är ju värkligen så att livet är alldeles för kort för att ha tråkigt.


// amen Åsa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0