svenska av invandrare.

Ey jag ska knulla din mamma!! är en alt för vanlig menning i förorten här där jag bor.
Jag har kommit och tänka på vilket ovårdat språk som många invandrare har. Och hur illa det låter när dom skriker fram till buss chafören ey jag ska knulla din mamma. Jag undrar om dom värkligen vet exsagt vad dom säger att du ska ha sex med personens mamma. Vet dom äns vad sex är i 7 års ålder.
Men sen kom jag och tänka på att det kan inte va lätt att växa upp i tensta eller förorten och lära sig svenska. När inte dina föräldrar kan svenska när inte dinna vänner eller dom du umgås med inte kan ren svenska och sen när inte äns svenska lärarna i skolan kan ren svenska då är det inte lätt. Då är det ju lätt att man tar till slang. Jag kommer ihog när jag gick i skolan hade vi ett kort tag en svenska lärare som bröt på arabiska. Och då va Enbaksskolan i tensta till 50 % svenska elever. Så när hon ställde sig där så va det jätte svårt för oss att höra vad hon sa och ännu värre va det fär den andra delen invandrar elever.
Men tänk på vilka konsekvenser det har att barnen i gettot inte får lära sig svenska inte äns i skolan. När dom ska ut i värkligheten och söka jobb så är det väldigt många arbetsgivare som säger nej till nån som inte kan uttrycka sig korekt.

På nått sätt så borde man hjälpa dom här ungdommarna i gettot att lära sig svenska och uttrycka sig rätt och inte bara jag ska knulla din mamma. Att dom får lära sig att prata ren svenska eller vad man ska kalla de.

Jag mins dom åren när jag gick i skolan i tensta brukade jag gå och rätta till va ali sa det heter en fågel inte ett fålgel. Och så vidare. Han brukade le mot mig och sen lekte vi vidare.


// Åsa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0