Svar

Jag skulle vilja svara på komentaren som Angelica skev på mitt inlägg om att vi ska bli Medmänniskor. Hon skrev så här: "Det är straffen i Sverige som gör att fler yngre människor begår så grova brott i Sverige.."
Jag skulle däremot vilja säga så här. Att nej det är inte straffen i Sverige som gör att alt fler unga göra alt tyngre brott. Det Kan inte va straffen som gör att alt fler begår brott. Men dom avskräcker inte. Så som dom borde göra. För jag kan inte tänka mig att när ungdommarna står där och sparkar på en annan kille tänker dom på att straffen i det här landet, att det är anledingen till att dom går på en annan människa och sparkar honnom eller henne till döds.
Jag tror att det är en otrolig ilska och ett grupptryck som gör att dom sparkar och sparkar på någon att den till slut dör. Sen måste de va en adrenallin kick som gör att dom inte slutar men framför alt bristen på en spärr som säger ifrån att det här är fel. Sen så själklart så måste straffen här i detta land bli hårdare så att det skämmer folk till att INTE begå sånna här hämska och fega brott som en misshandel är.

JAg vill än en gång slå ett slag för att vi alla ska bli goda medmänniskor. Ska kanske passa på och förklara vad jag menar med en medmänniska. Att va en god med människa är inte för mig att man hela tiden ska gå runt och va snäll mott alla hela tiden. Det är inte äns mänsklit. Utan det är att man säger ifrån när någon blir illa behandlad. När någon på tunnelbanan säger fula glopord till en annan som när en tjej blir kallad Hora på grund av brist på ordfråd. Att va en god medmänniska för mig är att reser sig upp när man ser att en gamaltant inte har någon sittplats på bussen. Eller att man säger ifrån när barnen i kvarteret kastar sand på varandra på grund av att dom har brist på något annat att göra.
Men framför allt är de att man rycker in när man ser att någon blir misshandlad eller våldtagen. Att man skiker och säger ifrån. Att va en god medmänniska innebär att man för en gångs skull inte tänker på sig själv.

Jag kan inte tycka att det är så svårt.

Jag ska ge ett prakt exsempel på vad en riktig medmänniska är.  Min mamma. Alla ni som känner mig vet hur min mamma är, en tant med parmanetat hår och alltid kakor i kakskåpet och en rolig hatt på huvet. Min mamma är en sån där genom god gamal tant som alltid tar andra i första hand och sig själv i sista. Vist hon är som vilken mamma som helt när det gäller tjat och pms dagar då alt är fel. Men något som värkligen personligfierar min mamma är att hon aldrig tar sig själv i första hand. Nästan hela sin lön skänker hon till olika hjälp organisationen så som rädda barnen. Så fort hon går förbi en uteliggare som säljer situation stockholm köper hon en. Hon säger ifrån när barnen i kvarteret slänger sand på varandra. Hon reser sig alltid upp när en gammal tant eller farbror kommer på bussen. Och hon går alltid imellan när ett gäng står och spakar på en kille som ligger ner. Jag vet att det kan låta helt galet att skänka hela sin lön till olika hälp orgasisationer men det är så min galna mamma är och jag älskar henne för de. Jag önskar att många fler va som henne. Att många fler var mycket mindre egoisktiska. Då kanske färre skulle bli mobbade i skolan och misshandlade ute på landets gator.

Nu vill jag än en gång be er alla att lova att bli lite mer som min mamma. Att bli en god medmänniska. Det är inte så svårt.
Jag lovar att bli det. Kan ni också göra de?

Jag hoppas att Angelica är halv nöjd med sitt svar och att fler förstår vad jag menar med att vara en god medmänniska. Men förföralt att fler blir en god medmänniska.
Åsa

Kommentarer
Postat av: Jossan

Mkt bra skrivet och även jag hoppas att folk tar till sig utav de här du skrivit. Tror inte heller att det har med straffen att göra för fem öre. Det handlar om uppfostran och brist på respekt för andra. Man tror att man kan bete sig hur som helst. De är itne behandla andra som du själv vill bli behandlad som gäller utan man gör hur fan man vill så länge man är nöjd och känner att man uppnår något bra.. Ja menar alla coola grabbar kanske tycker jag är ass cool om jag går fram och sparkar på en hjälplös kille. De kanske får mig o komma in mer i gänget och bli en utav de tuffa.. Asså samhället är sjukt och det blir bara värrre och värre.

Det är främst brist på respekt de handlar om tkr jag.. Fan dagens ungdomar de är sjukt hur tiderna förändras.. Det blir värre och värre..
Vi måste göra något..

Åsa du fick mig att bli lite upprörd här, gör som åsa säger bli bättre medmänniskor!!

2007-10-18 @ 23:03:48
URL: http://vossan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0