Bli medmännsika.

Ja de är väl ingen som har undgått att en kille i 16 års ålderns blev misshandlad till döds i lfredags natt?
Jag fick reda på det i morrse när jag va på väg in till stan för en fika med en kompis. Och jag blev arg och helt förtvivlad. Men framföralt rädd. Jag är rädd för hur de svenska samhället är på väg att utväcklas. När killar som bara är 15 år utan problem ger sig på en ensam kille, och sparkar honnom till döds. Har dom inga spärrar, fans det inget innom dom som säger ifrån att de här är fel, att det räcker nu.
Man läser alt mer i tidingen om ungdommar som misshandlas eller mördas av jämnåriga. Vad har hänt med dagens ungdommar? När killarna kan impa på tjejer genom att slåsönder tunellbane vagnar så har något gått fel. När jag läste artikeln i morrse så tänkte jag genast på en kille jag kände som blev mördad för ett par år sen av att han fick en kniv i magen. Han va på fel plats vid fel tillfälle och dog. Hur kan de här hända? Hur kan de ha blivit så här? Vad är de som har gjort att alla dessa ungdommar har all denna ilska innom sig som gör att dom är kapabla till att mörda en annan människa?
Killarna är bara barn och dom mördar ett annat barn.
Jag skulle vilja gå fram till dom här killarna som sparkar på en kille som ligger ner och kan inte försvara sig och skaka om dom och fråga "hur dom kunde sparka på någon som ligger ner?"
Jag och mina vänner har alltid tyckt att det är bara fegisar som slås. Och vi har förbannat dom som har tagit till våld. Och vi har vänt dom ryggen. Men nuförtiden är det tydligen inte så. Nu förtiden tycker ungdommarna att det är coolt att slås. Och dom runt om krig blir inpade när någon sitter och skryter med att i helgen slog jag sönder den här och den här. Ja gud ja va häftig du är. Eller inte.

Nej nu tycker jag att det är dags att vi alla göra något. Gör något mot våldet på landets gator. Och så tycker jag att det är dags att vi alla gör något mot ungdommarns atityd till våld och mot varandra. Jag tycker att vi alla ska börja säga ifrån när yngre kallar varandra fula saker. När människor överhuvudtaget behandlar varandra illa. Jag tycker att alla ska börja rycka in om dom ser att någon blir slagen, misshadlad, våldtagen eller på något annat sätt blir illa behandlad. Jag tycker att vi ska börja att behandla varandra som med mäniskor och inte bara som någon annan.

För om vi alla inte börjar göra våran med mänskliga skyldighet så är jag rädd för hur samhället kommer se ut om bara några år.

Så nu vill jag alla ni som läser det här lovar mig men framför alt er själv att ni börjar bli medmmänniskor, att ni börjar tänka mer på dom runt om kring er och lite mindre på er själv. Kan ni lova det?

Jag Åsa lovar att jag ska va en god medmänniska.


Kommentarer
Postat av: P

Jag håller med dig till 100%. Antalet hjärnceller kan inte vara fler än 3 till antalet. Två spridda och en i mitten.

2007-10-09 @ 17:03:31
Postat av: Åsa

hehehe helt rätt p. Och felet är att dom har inga spärrar. Inget som säger ifrån i deras huvud.

2007-10-11 @ 21:04:43
Postat av: Angelica

Det är straffen i Sverige som gör att fler yngre människor begår så grova brott i Sverige..

2007-10-11 @ 21:46:36
URL: http://angiibanjii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0